Tuesday, December 15, 2015

Prinsip Kerja X-PLUS KPPM

  • Prinsip kerja kaum profesional era GTP (Pelan Tranformasi Kerajaan) dan ETP (Pelan Tranformasi Ekonomi) : memaksimumkan impak penyampaian perkhidmatan dalam bentuk keberhasilan kerja aras cemerlang (excellence) berteraskan pengetahuan, la!han, usaha dan semangat sepasukan. 
  • Individu pendidikan dan pegawai pendidikan di segenap segmen dalam organisasi dan jentera pendidikan negara dapat merekayasa (reengineer) dan meneroka inisia!f baharu dalam cara- cara melakukan kerja dan menginovasi program atau aktiviti baharu bagi melengkapi program atau aktiviti sedia ada.

Prinsip Pertama : CEMERLANG (EXCELLENCE)
  • Bermaksud 'go beyond', iaitu memenuhi kehendak yang !dak terungkap oleh pelanggan, menangani cabaran yang belum !ba, dan melepasi rekod sedia ada, melepasi aras kuali!, melepasi pencapaian terbaik sebelum ini, mewujudkan aras pencapaian baharu untuk dikejar oleh pesaing.
  • Cemerlang dalam konteks ber*kir dan meneroka pelbagai pilihan penyelesaian berer! "think the unthinkable" dan "reason the unreasonable". 
  • "Every school is a good school, !ada sekolah kecuali yang terbaik". 

Prinsip Kedua : PENGETAHUAN
  • Cara bekerja, cara mengajar dan cara mengurus pengajaran dan pembelajaran sarat dengan kepelbagaian cara dan gaya, !dak berulang-ulang, mencabar daya upaya se!ap orang dalam menggunakan kebijaksanaan, budi bicara, penilaian dan per!mbangan.
  • Cara ber*kir, bercakap, menulis dan ber!ngkah laku hendaklah berasaskan pengetahuan, bukan berpandukan perasaan, emosi, kebiasaan dan ketaksuban. Pekerjaan mendidik, melatih, mengasuh, membimbing, mengajar dan menilai mes!lah berdasarkan pengetahuan, bukan kebiasaan atau rutin.

Prinsip Ketiga : LATIHAN
  • Latihan bermakna bina upaya yang berterusan, bukan sekadar memenuhi ketetapan perkhidmatan, bersedia untuk berubah, melaksanakan idea baharu, bersedia untuk menggunakan cara gaya baharu dalam menyempurnakan tanggungjawab, bersedia menjayakan transformasi

0 comments:

Post a Comment

Renungan

"Hati yang masih hidup akan merasa risau bila buat dosa.Hati yang mati buat dosa dirasa biasa."

Pengumuman

VLE FROG SMKTM

Buku Tamu

Popular Posts

Total Pageviews